dinsdag 13 november 2007

Pamflet gemeenschappelijk vakbondsfront van de VZW's in het Brussels Stedenfonds

Reeds geruime tijd voeren de vakbonden BBTK en LBC samen met de werknemers van de VZW's die voor subsidies afhankelijk zijn van het Brussels stedenfonds actie tegen de absurde politiek van de VGC (Vlaamse Gemeenschapscommissie) die in de praktijk het (gedeeltelijk) opdoeken van die VZW's tot gevolg zal hebben. Er is terug een nieuwe actie gepland. Wij publiceren het pamflet dat ons bezorgd werd door een werknemer van 1 van die VZW's.

Stedenfonds …
Erkenning en respect voor de Brusselse realiteit

In de overgang van Stedenfonds I naar Stedenfonds II maakt het VGC-beleid een duidelijke keuze voor een verhaal in het Nederlands, los van de Brusselse context. Hervormen of opdoeken van lopende projecten zonder enige vorm van voorafgaandelijk overleg of evaluatie: dit is één van de krijtlijnen. Deze manier van beleidsvoering houdt geen rekening met de gevolgen voor de betrokken Brusselaars noch voor de organisaties en hun personeel.
Wij willen de situatie rond het Stedenfonds aangrijpen om een brede oproep te lanceren aan het gehele Brusselse werkveld: steun ons in een globale visie op Brussel, met respect voor alle betrokken partners, en met respect voor alle bevolkingsgroepen.

WIJ WILLEN

Duidelijkheid voor alle projecten en vzw’s over hun voortbestaan vanaf 1 januari 2008.

Uit een enquête die uitgevoerd werd in de loop van de maand oktober in de sector blijkt dat 27 jobs rechtstreeks verloren dreigen te gaan als subsidies van het Stedenfonds van de VGC stopgezet worden voor de betrokken vzw’s. Indirect (bijvoorbeeld laaggeschoolden in een opleidings- en tewerkstellingsproject) worden 88 banen bedreigd!

De oproep tot kandidaatstelling voor het Stedenfonds II is er pas begin oktober gekomen. Rijkelijk laat, en in tegenstelling tot hetgeen wat was gezegd, niet voor alle organisaties. Deze vragen zich dan ook af welke subsidies zij zullen krijgen vanaf 1 januari 2008, op het moment dat het Stedenfonds I wordt stopgezet en het Stedenfonds II van start zou moeten gaan. Ook die onzekerheid begint te wegen. Op dit moment zijn er enkel mondelinge toezeggingen van de VGC, en lijkt men nog geen inspanningen te hebben gedaan om degelijke alternatieven te vinden voor die projecten die zullen verdwijnen.

Sociale oplossingen voor de ontslagen werknemers.

Voor ontslagen werknemers moeten sociale oplossingen onderhandeld worden waarbij de VGC haar verantwoordelijkheid opneemt door de sociale begeleiding, ondermeer financieel, te ondersteunen.

Erkenning en respect voor de Brusselse realiteit

Om een reële invloed te hebben op de leefbaarheid van de stad, is het belangrijk om samen te werken met alle betrokkenen (Cocof, gemeenten, Gewest Brussel…). Zich terugplooien op de eigen gemeenschap vergroot alleen maar de kloof met de anderen. Opleiding en onderwijs, welzijn en gezondheidszorg, cultuur en sport behoren tot de bevoegdheden van de VGC. De beslissingen in deze beleidsdomeinen hebben gevolgen op alle andere terreinen van de leefwereld van de Brusselaars. Een scheiding op basis van nederlandstaligheid is contra-productief.

Erkenning en respect voor de partners die al jarenlang de stad leefbaar maken

Een organisatie uit het werkveld als partner erkennen, betekent ook respect opbrengen voor het professionalisme en de deskundigheid van deze organisatie. Overleg met het werkveld is levensnoodzakelijk om correcte beslissingen te kunnen nemen.

Transversaal werken en strijden tegen dualisering en kansarmoede

Transversaal werken is belangrijk in de strijd tegen kansarmoede. Kansarmoede is nog steeds een feit in de Brusselse realiteit. Verschillende projecten die hierrond werkten in het kader van het stedenfonds zijn desondanks geschrapt. Het werken met andere doelgroepen mag echter niet ten koste gaan van de achtergestelde buurten.

Opvolging, evaluatie en overgangsregelingen

Zowel tijdens de loop van de projecten als bij hun eventuele stop- of verderzetting is er structureel overleg vereist tussen beleid en terrein. Elk project verdient een evaluatie, op basis van objectieve criteria, in functie van een coherent beleid. Indien de evaluatie van een bepaalde project negatief is, willen wij dat er een redelijke overgangsregeling tot stand komt.

Structurele oplossingen

Het is de taak van de overheid om te zoeken naar een structurele oplossing voor projecten die hun waarde bewezen hebben. Het gaat dus niet op om projecten op te doeken bij gebrek aan structurele vooruitzichten, alsof dit de fout van die projecten zou zijn.

Wij gaan voor een solidair Brussel

Wij pleiten voor een open en gelijkwaardige dialoog tussen overheid en werkveld met respect voor de andere partners, en voor sociaal overleg met de vertegenwoordigers van de werknemers.

Wij willen betrokken blijven op Brussel als geheel, met haar typische (groot-)stedelijke proble-men, zonder uitsluiting van anderstaligen of kansarme groepen.Samen met alle betrokken partners willen wij MEEwerken aan de leefbaarheid van de stad, en verder strijden tegen de steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk.

We doen een oproep aan alle Brussels organisaties om deze doelstelling mee te onderschrijven én waar te maken, in overleg met de overheid.